Optimal Kommunikation är vad de heter: de jobbar med att optimera företags och organisationers kommunikationsinsatser. Genom effektiv selektering skapar de superexakt direktmarknadsföring på ett enkelt och kostnadseffektivt vis.

Inför valet 2022 ville Optimal Kommunikation ha hjälp med att skapa en kampanj som både skulle presentera dem för våra politiska partier, och samtidigt förklara deras erbjudande.  Partier i (eller i närheten av) riksdagen var en helt ny målgrupp för Optimal – men också för oss på the Rare Creatives, så det var förstås ett uppdrag vi inte kunde motstå.

Så tänkte vi

– Vad vill ett parti ha mest av allt?
– Fler röster, förstås.
– Men vilka?

Att nå sina trogna sympatisörer är såklart viktigt, men hur många sådana kan man räkna med idag? Kanske är gräset grönare på andra sidan även när det kommer till att locka väljare?

Sagt och gjort, vi bestämde oss för att vända på steken och locka varje parti med en ”drömväljare” – alltså någon som med största sannolikhet inte skulle rösta på dem. Allt med målet att visa hur vasst Optimal Kommunikation faktiskt kan selektera fram en målgrupp. Hur ett enkelt val kan hjälpa dig att nå rätt väljare, med andra ord.

Naturligtvis skulle kampanjen bestå av ett DR-utskick, vad annars för en kund som Optimal Kommunikation? Här valde vi att gå på den mest klassiska av valreferenser, röstkortet i sin låda. Utskicket gick ut till mottagare på såväl kommunal som regional och riksdagsnivå med ett specifikt budskap till varje parti. Alltsammans kompletteras såklart med en matchande landningssida på webben. Ett riktigt kul jobb, och alltid extra roligt att få skapa en fin trycksak även i dessa digitala tider.

Vad tycker kunden?

Vi gillade verkligen kombinationen av en välbekant form och ett lite oväntat budskap som vänder på retoriken, och visar att vi faktiskt kan hjälpa partierna att nå även utanför deras målgrupp.

Vi blev kontaktade av flera partier. Och i ett sammanhang med stenhård konkurrens och där lägsta pris gäller är vi glada över att vi också fick göra flera utskick för både Socialdemokraterna, Moderaterna och Feministiskt Initiativ – även om vi såklart hade hoppats på ännu fler.

Dessutom skulle jag säga att kampanjen var riktigt lyckad när det gäller att bygga vårt varumärke. Vår trycksak med valsedeln i lådan verkar ha blivit en snackis, vi har fått in flera förfrågningar från helt andra företag som sett den och blivit nyfikna på oss. Det är jätteroligt!

Paul Sandell

CSO, Optimal Kommunikation